Als je weet wat je werkwijze typeert en waarom deze wel of niet werkt, kun je er meer uit halen en brengt het je rust tijdens het ondernemen.

Hoe typeer je je werkwijze?

Om erachter te komen wat jouw werkwijze typeert, kun je jezelf een aantal vragen stellen. Te beginnen met ‘Hoe lang doe je al wat je doet?’ Voor ons is het antwoord hierop: we adviseren al zes jaar bedrijven en individuen over hoe je projecten duurzaam en sociaal kunt aanvliegen. Daarna komt de vraag: ‘Werkt je huidige aanpak?’ Voor ons geldt: onze aanpak werkt over het algemeen goed. Het levert ons voldoende opdrachten op om het hoofd boven water te houden en uit te breiden. Ook als het antwoord op deze vraag ‘niet zo goed als ik zou willen’ is, kom je er door deze blog misschien achter waarom niet.

Ontleed je werkwijze

Vervolgens ga je je werkwijze verder ontleden en kom je erachter wat jouw werkwijze uniek maakt. Stel jezelf de vraag: ‘Wat is, naast kennis en kunde, de basis voor jouw aanpak?’ Bij ons is dat oprecht enthousiasme voor de betreffende klus. Niet uniek, maar wel belangrijk voor ons. De volgende vraag is: ‘Wat kenmerkt jouw aanpak ten opzichte van concurrenten?’ Hoe je ‘m ook kunt stellen: ‘Wat zijn jouw waarden?’

Je werkwijze = je waarden

Om de vraag over je waarden te beantwoorden, kan je je wenden tot je missie. Je missie geeft een mooi beeld van wat jouw werkwijze uniek maakt, omdat die bepaalt hoe ver je gaat, wat je doel is binnen een project, welke klanten je wilt aantrekken en welke belofte je doet. Leg je werkwijze regelmatig langs de meetlat van je missie, dan weet je of je werkwijze nog toereikend is. Misschien ontdek je wel iets unieks, dat je nu te weinig toepast. Misschien mist er wel iets, dat in je missie centraal staat. Je missie is als het goed is iets dat nooit verandert en geeft dus een mooi perspectief voor het toetsen van je werkwijze. En onthoud: bijna alles is al eens gedaan, maar niet door jou. Jijzelf bent het beste ingrediënt voor een unieke werkwijze. Wat voor jou normaal is, kan voor een ander bijzonder zijn.

Verzin een credo voor je werkwijze

Om die ene vraag ‘Wat maakt mijn werkwijze uniek?’ te beantwoorden, is het zaak erachter te komen wat jij altijd (on)bewust achterlaat bij een klant of opdrachtgever. Hiervoor kun je je wenden tot die tevreden klanten of opdrachtgevers. Hoe hebben zij jouw dienstverlening ervaren? Kun je hierin een lijn ontdekken? Reviews zijn gratis feedback: gebruik ze ook zo. En natuurlijk vis je daarna de mooiste eruit om op je website te plaatsen. 😉

Ons credo: lullen én poetsen! 

In onze aanpak kiezen we er vrijwel altijd voor (of: kunnen we het niet laten) om niet alleen vanaf de zijlijn te coachen, maar zelf ook de leiding te nemen en mensen bij de hand te nemen. En vooral ook: gewoon beginnen (waar we eerder al een blog over schreven). Die typische Bries-manier noemen we zelf gekscherend ‘lullen én poetsen’. Door het een naam te geven, maken we het uniek en ons handelsmerk. Dat maakt het tastbaarder en leuker. Probeer het maar!

Heb je toch nog wat hulp nodig bij het ontleden van je werkwijze? Boek een doorzaagsessie! Of heb je het gevoel dat de organisatie waarin je werkt niet meer volgens de duurzame missie handelt? We denken en doen graag met je mee om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Voor meer positieve impact. Neem contact op met een van onze adviseurs!