Kijk, als je voor jezelf begint, hoop je natuurlijk dat ‘het’ goed komt met je onderneming. De een gelooft er meer in en ziet veel kansen, de ander vindt het spannend en wil eerst zien en dan geloven. Voor de een begint een lang gekoesterde droom, voor de ander is een onderneming beginnen een noodzakelijk kwaad omdat er geen vaste baan te vinden is. Kortom, starters kun je niet over één kam scheren.

Er is wel een overeenkomst die bij opvallend veel starters aanwezig is: het vermeende script dat je moet doorlopen om voor jezelf te beginnen. Ja, even een psychologische term erin gooien. Een script is een volgorde van stappen die je hoort te doorlopen bij bepaalde gebeurtenissen (dat kan gaan over uit eten tot en met het opbouwen van een liefdesrelatie). Scripts zijn behoorlijk onderhevig aan cultuur en dus niet perse logisch. Zo blijf ik me verbazen (naja, haast een beetje storen) aan de in mijn ogen rare gewoonte dat je in Nederland bij een verjaardagsfeestje je cadeau onmiddellijk in de handen van de jarige dient te drukken, terwijl je nog in de deuropening staat. Maar dat geheel terzijde.

Terug naar het script voor starters. Veel beginnende ondernemers en vaak ook (nog)-niet-ondernemers menen dat je de volgende stappen moet aanhouden:

Klinkt op zich logisch. Maar je voelt hem waarschijnlijk aankomen. Bij deze een suggestie van een heel ander script voor starters. Eentje waar we bij Bries meer fan van zijn. Het is afgeleid van effectuation, oftwel van stappen die veel ondernemers intuïtief blijken te nemen en die ook prima overdraagbaar zijn op (nog)-niet-ondernemers:

Dit script is niet bedoeld als een dwingende volgorde. Neem vooral de vrijheid de start van jouw bedrijf op je eigen wijze in te vullen. Er is uiteraard ook niks mis met het laten ontwerpen van je logo en het maken van visitekaartjes en een website als je net begint.

De valkuil die in het ‘klassieke’ stappenplan schuilt, is wel dat je eeuwig kunt verzanden in dromen, denken, twijfelen, gissen en… uitstellen. Het tweede stappenplan daarentegen voelt wellicht spannender omdat je direct met de billen bloot gaat. Je kunt ermee echter veel sneller achter komen waar je je klanten blij mee maakt, waar behoefte aan is in de markt en wat je zelf leuk vindt te doen.

Wij denken daarom dat je vooral moet beginnen, aan de slag gaan. Zo kun je onderweg ontdekken wat het dan precies is wat je aanbiedt en hoe je dat wilt omschrijven bij de KvK. Je logo, website en brochures zijn wat ons betreft niet de voorbereiding op je werk, maar juist het resultaat ervan: zij moeten weergeven wat je werkelijk doet, niet wat je ooit van plan was.

Hoe doe je dat?

Door de overtuiging los te laten dat je product of dienst perfect moeten zijn vóór je er de markt mee op gaat. Als je als eerste begint met je dienst/product, kun je veel gerichter sleutelen aan je aanbod door het gaandeweg te perfectioneren. Dit gebeurt dan niet op basis van zelf bedachte aannames, maar aan de hand van feedback op de eerste versie van jouw dienst/product.

Helpende gedachte:

Je allereerste klant is vaak iemand die toch al weet wie je bent en wat je te bieden hebt. Dus die loopt niet zomaar bij je weg als het ‘mis’ gaat de eerste keer. Sterker: die zal het wellicht leuk of zelfs een eer vinden met je mee te denken hoe je aanbod beter kan en wie verder interesse in zou kunnen hebben (sleutel tot stap 4 in het tweede script).

Zo, genoeg gepleit

Doe er als (eigenwijze) ondernemer in spe vooral mee wat je wilt. Of niet. 😉