In een serie van vijf blogs geven we je handvatten voor hoe jij in je organisatie kunt werken aan impact. Waar begin je met jouw bedrijf als je impact wilt maken?

In deze blog reik ik je een tool aan voor het plotten van acties en ideeën. Handig als je barst van de ideeën maar niet weet waar te beginnen. Want alles tegelijk aan willen pakken is niet slim en vaak frustrerend. Relativeer en prioriteer daarom op basis van twee belangrijke criteria: impact & implementatie.

Impact maken: van plan naar actie

Wanneer je een groots en meeslepend doel nastreeft, en je hiermee als organisatie in bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs impact wilt maken, is de kans groot dat je enthousiaste medestanders aantrekt. Medestanders die graag aanhaken bij jouw plan. In de grafiek van de vorige blog is het je dan gelukt het bewustzijn (= kennis) van mensen te vergroten, hun drijfveren (= intentie) aan te spreken en je hebt zelfs ideeën (= plan) over hoe het doel kan worden bereikt. In deze blog leg ik uit hoe je vanuit een plan in actie komt. Oftewel, van aansprekende dromen en theorie naar de concrete en platte praktijk.

Ogenschijnlijk onspectaculair

Spoiler: het in de praktijk brengen van een betekenisvolle aanpak of sociale innovatie is vaak veel minder spectaculair dan het vooraf (of voor buitenstaanders) lijkt. Want als de implementatie is gelukt, wat merkt een hulpverlener of docent ervan? Gek genoeg moet je hier lullig gaan denken, micro denken. Het zit ‘m vooral in de kleine dingen die samen juist nét het verschil maken. Als hulpverlener voer je bijvoorbeeld op net iets andere wijze een gesprek, gebruik je opeens twee formulieren minder dan voorheen en heb je nu wél tijd voor oprechte aandacht. Misschien ben je zelfs, zonder dat je het in de gaten had, een rolmodel geweest voor iemand. En al deze ogenschijnlijke lulligheden zorgen bij elkaar opgeteld voor een groot verschil.

En… actie!

Als we met teams werken beginnen we daarom met makkelijke bottom-up acties. Acties die vrij snel kunnen worden opgestart en waarvoor niet direct toestemming van hogerop nodig is. Daarbij gebruiken we prikkelende vragen om de teamleden in de actiestand te krijgen.

  • Wat doen we al en wat werkt?
  • Waar maken we het verschil en zijn we trots op?
  • Waar zit de energie en met wie lukt het?

Deze vragen zijn onderdeel van de ondernemende effectuation principes waar wij met Bries mee lezen en schrijven. Dit is Bries ten voeten uit. Door deze vragen maken we de mensen in het team bewust van de energie die leeft en moedigen we ze aan gebruik te maken van wat er al is: de beschikbare kennis en middelen, wat er al is gelukt en welke partijen nu al enthousiast zijn.

Vervolgens kijken we vooruit en is er ruimte voor kleine acties, wilde plannen en alles wat daar tussenin zit. We richten ons op acties die door de professionals en hulpverleners (of wie er ook maar meedoen aan een project) zelf worden bedacht.

Plot en kies

Als hulpmiddel plotten we al deze input in een overzicht: hoeveel impact maakt een bepaalde actie en hoe makkelijk is dit te realiseren.? Zo ontstaan vier vakken die niet alleen inzicht geven maar ook helpen bij het kiezen: waar kunnen we morgen mee beginnen?

  • Laat maar
    Wat we zelden zien is dat acties in het vak linksonder belanden. En als dat al zo is, is onze ervaring dat men er al mee gestopt is of het inzicht helpt geen extra energie meer in de betreffende actie te stoppen. Deze actie levert te weinig op kost ook nog veel moeite om van de grond te krijgen. Hij mag dan ook gerust de prullenbak in.
  • Makkie
    Er is niets mis met het uitvoeren van makkelijke acties die een beetje impact creëren. Denk aan een ‘handtekeningenmoment’ waarin partners besluiten samen te werken om een breed probleem ( bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs) aan te pakken. Zo’n intentieverklaring kan een mooi begin zijn. Wel is het goed te beseffen: dit is laaghangend fruit. Als partijen effectief willen samenwerken en dus ‘boven’ in het overzicht actief willen zijn, kunnen ze niet om verandermanagement heen en komt er meer bij kijken dan alleen de intentie (de handtekening).
  • Potentie
    Het liefst wil dat je dat de ondernomen acties veel impact maken en óók nog makkelijk door te voeren zijn. Heerlijk, hier houden we van. Laat dit vak maar volstromen.
  • Ambitie
    In de realiteit is het vaak zo dat acties die de grootste impact maken, moeilijk door te voeren zijn. Om ze te laten slagen is ‘ontschotten’ nodig en een ‘integrale samenwerking’. Deze acties vragen om (bestuurlijk) draagvlak, visie en lef. Ook kosten ze tijd om te laten slagen. Het goede nieuws: de acties in het vak linksboven zijn niet in beton gegoten. Ze kunnen verschuiven naar het vak rechtsboven, en daar is vaak werk aan de winkel.

Kortom

De actiepunten in het vak ambitie zijn prachtig. Maar sommige zijn te hoog gegrepen of zijn nog toekomstmuziek. Om ondernemend te beginnen is mijn advies deze slim te ‘parkeren’ (lees hier meer over in de vierde blog van deze reeks) en acties uit te voeren die je kunt doen zonder permissie. #gaanmetdiebanaan

Meer weten?

We denken én doen graag met je mee om meer impact te realiseren. Bel of mail Alexandra!