Als kakelvers adviesbureau lopen wij er regelmatig tegenaan dat “inkopen” van advies bij veel ondernemers ook wordt gedaan binnen het eigen netwerk. Ondernemers hebben altijd mensen in het netwerk die ze, vrijblijvend, wel kunnen helpen met de nodige raad. In principe uitstekend. Mensen nabij de ondernemer kennen de ondernemer en zijn omgeving goed en kunnen daarbij vaak passend advies geven. En, laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk ook wel prettig dat dat advies dan gratis is.

Een bijzondere rol spelen de ‘succesvolle’ ondernemers in de omgeving, dat wil zeggen, de ondernemers die gearriveerd en ervaren zijn. Deze gearriveerde ondernemers hebben vaak een inspirerende werking op ondernemers die nog onderweg zijn. Ze stralen hun succes vaak uit op hun omgeving, en zijn vaak in staat om hun succes op een praktische en simpele wijze uit te leggen. Opeens zien de zoekende ondernemers een weg voor zich, de weg naar succes. En het is nog haalbaar ook, want de gearriveerde ondernemer heeft het immers ook gedaan! Dit vooruitzicht geeft een enorme boost, energie en richting die de ondernemer goed kon gebruiken.

Ploegleider

Topwielrenner Joop Zoetemelk had er als ploegleider erg veel moeite mee om zich voor te stellen dat er renners van zijn ploeg op klimmen van de 2e categorie gelost werden. Zelf heeft hij die, voor bepaalde renners cruciale momenten, nooit als zodanig beleeft. Voor hem werd het pas zwaar als de eindstreep in zicht kwam en hij voor de overwinning moest sprinten. De strijd die “zijn” renners in de achterhoede uitvochten om te overleven ging als renner volstrekt langs hem heen.

Hierin schuilt echter ook een valkuil. De succesvolle ondernemer heeft dikwijls ook bijzondere persoonlijke eigenschappen. Eigenschappen die slechts op hem/haar van toepassing zijn en maar moeilijk overdraagbaar zijn. Omdat deze ondernemer zo gewoon is met zijn persoonlijke eigenschappen, gaat hij aan z’n eigen talent/kunde voorbij. Je krijgt dan vaak de bekende “ik heb het zo gedaan, en dat gaat voor jou ook werken” verhalen, waarbij de gearriveerde ondernemer (met inzicht achteraf) zijn eigen succes verklaart door een specifieke aanpak, en die aanpak ook aan iedereen aanraadt.

Hoe inspirerend het advies van de succesvolle ondernemer dus ook klinkt, denk na over wat de eigenheid van deze ondernemer of zijn situatie is en of die voor jou vergelijkbaar is. Is de ‘weg naar succes’ van deze ondernemer ook toepasbaar op jouw persoonlijkheid, en jouw eigen situatie? Kun je er wat van leren, wat je in jouw situatie toe kunt passen? Of zul jij het gewoon heel anders moeten doen, omdat je nu eenmaal een ander mens bent, en iets heel anders doet met je onderneming? Als je hier niet kritisch op bent, kan het moment van inspiratie en bevlogenheid omslaan in een situatie van teleurstelling en onzekerheid.